Glad Midsommar på er alla Jarlsbergsbor - här kommer en kort rapport från porjektet.
Styrelsen har nu godkänt förfrågningsunderlaget och vår konsult har skickat ut förfrågan till 9 leverntörer.
Svar skal var inne i början på augusti.
Därefter följer en traditionell upphandlingsprocess.
Jarlabergs Samfällighetsförening
Janurban Modigh
Styrelse ordförande.
Här kommer en statusrapport från Jarlabergs Samfällighetsförening projekt ”Ladding av El-fordon”.
Under första halvåret 2022 har styrelse arbetat vidare. När det gäller läget om vi som samfällighetsförening kan installera ”laddstolpar” eller ej (beroende på hur man skall tolka vår ”förtätning”) har varit ett spörsmål som skapat en del diskussion i styrelsen och som heller inte är helt glasklart. Några av bostadsrätts-föreningarna har varit av den uppfattningen att vi först måste få en ny förrättning (som skulle ta några år att få fram) medan andra har varit av uppfattningen att det behöver vi inte eller i alla fall att vi kan fortsätta projektet då detta ju är en angelägen fråga för hela samhället och att det borde komma någon typ av lösning.
Efter en del diskussion så fattade vi ändå beslutet i februari/mars att vi skulle fortsätta arbetet i projektet med följande aktiviteter:
Status juni 2022
Så arbetet går framåt sakta men säkert.
Men det är ju inte bara laddstolpar som står på agendan när det gäller våra garage. Vi håller oxå på att åtgärda avrinningen som varit ett problem i många år samt att vi tittar över säkerheten. När det gäller säkerheten så är det främst:
… så det var en kort (och lite försenad rapport). Skall försöka bättra mig och rapportera lite oftare.
Jarlabergs Samfällighetsförening
Janurban Modigh
Styrelse ordförande.
Hej alla som bor i Jarlaberg och som går i tankar att införskaffa någon typ av elfordon.
Som vi tidigare informerat om så lät Jarlabergs Samfällighetsförening under våren 2021 en konsult genomföra en utredning om laddning av elfordon i våra garage. Syfte var att få svara på frågorna kring hur samfällighetsföreningen skall uppfylla önskan från våra hyresgäster som vill kunna ladda sina elfordon.
Utredningen levererades till midsommar 2021. Styrelsen behandlade därefter denna men sköt på åtgärder till efter stämman i september och därmed den ny styrelse.
Under hösten 2021 har arbetet i styrelsen mycket handlat om hur vi ska gå vidare med projektet.
Som säker flera av er hört (via media och den allmänna debatten) så är problematiken kring laddstolpar i samfällighetsföreningar och laddning av elfordon inte helt enkel, eller rättare sagd klarlagd när det gäller vad som en samfällighetsförening får göra.
Orsaken till detta är att vad en samfällighetsförening förvaltar regleras genom en så kallad “förrättning” från Lantmäteriet. Förrättningen reglera det som delägarna måste vara med och betala. Det som inte finns angivet i en förrättning men som ändå genomförs kan en delägare vägra betala för. T ex det står i förrättningen att samfällighetsföreningen skall sköta om och förvalta hushållssopor via en sopsugsanläggning. Om då styrelse får för sig att man oxå skall hantera ”återvinning” av elektronik, wellpapp etcetera och vill investera i utrustning för detta, kan en delägare säga att detta inte står med i förrättnings så det är vi inte med och betalar för.
Att ändra en förrättning hos Lantmäteriet är en omständlig och dyr process, t ex så är väntetiden nästan 2 år för att få sig en handläggare tilldelad.
I JSf:s nuvarande förrättning står det:
GA:31 Parkeringsanläggning
Anläggningsbeslut - Gemensamhetsanläggning omfattar:
Tolkningen som det råder olika uppfattningar om är vad innefattas av: ”tillhörande anordningar”.
Vad jag vill säga med denna utläggning är att de här frågorna har stört vårt arbete i styrelsen och gjort att vi inte hunnit så långt som vi önskat. Några styrelseledamöter har här angivit avvikande uppfattning och hävdat att vi inte kan göra något i detta ärende förrän vi har en ny förrättning. Vilket alltså skulle betyda att vi inte skulle kunna jobba vidare utan avvakta i minst 2 år.
Emellertid så har styrelsen med ett majoritetsbeslut nu beslutat att gå vidare med projektet och planen ser nu ut som följer:
Tidsmässigt så hoppas vi att i augusti kunna ta ett beslut om installation eller ej. Förhoppningsvis så har då även problematiken kring om det krävs en ny förrättningen eller ej klarnat så att beslutet blir enklare att ta.
Avslutningsvis så uppmanar jag alla att motionera till föreningsstämman i respektive bostadsrättsförening om att ni önskar att föreningen driver denna frågan i Samfällighetsföreningen. Det finns väl i vissa föreningar möjlighet att lämna in motioner fram till sista mars.
Vi kommer löpande att informera om hur projektet framskrider på vår hemsida.
Janurban Modigh
Ordförande
Jarlabergs Samfällighetsförening